به گزارش سایت دفتر مشق به نقل از خبرگذاری کتاب ایران
به گزارش
خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، حوزه هنری استان همدان با حضور حسن دولت آبادی، کارگاه یک روزه «نمایشنامه نویسی خلاق» را برگزار کرد.
اغلب شرکت کنندگان در این کارگاه یکروزه اعضای کلاسهای مختلف داستاننویسی، فیلمنامه نویسی، تئاتر و سایر رشتههای در حال تدریس در حوزه هنری استان بودند که بر اساس نظر مدرس این دوره، از سطح مطلوبی برخوردار بودند.
این کارگاه که به همت حوزه هنری استان همدان در فضایی صمیمی و عملی برگزار شد، شرکتکنندگان با اجزای نمایشنامه آشنا شدند و هر عضو با تمرین کلاسی به توانایی و نقاط ضعف خود پی میبرد.
در این کارگاه آموزشی یکروزه، دولتآبادی، مقدمه خوب نوشتن را سه عنصر «خوب دیدن»، «خوب شنیدن» و «مطالعه» معرفی کرد و گفت: زمانی میتوانیم اثر هنری خلق کنیم که پدیدههای اطراف را خوب بشناسیم.
این نویسنده که تاکنون 240 اثرش را در قالب 70 جلد منتشر کرده است و از این میان بیش از نیمی (40 جلد) مربوط به نمایشنامه آسان است، گفت: یک نویسنده خوب باید روانشناسی، جامعهشناسی و فلسفه بخواند و با قواعد زبان فارسی کاملا آشنا باشد.
این نمایشنامه نویس با اشاره به اینکه
اولین نمایشنامه جهان توسط اشیل یونانی و درباره جنگ ایران و یونان در زمان هخامنشیان نوشته شده است، افزود: خوشبختانه بازار کتاب ایران غنی است. ممکن است که قحطی کتابخوان وجود داشته باشد اما کتاب فراوان است.
وی تاکید کرد: لازم است که هر نمایشنامهنویسی کتاب «هنر داستان نویسی» نوشته «ابراهیم یونسی» را بخواند.
این استاد دانشگاه هنرهای نمایشی که بارها به همدان آمده است در ادامه در گفتوگویی با
خبرنگار ایبنا گفت: من بارها به همدان آمدهام و تعلق خاطر وافری به این استان دارم؛ زیرا پدرم که مردی بسیار مهربان بود، ملایری بود و خاطرات بسیار خوبی از مهربانیهای پدرم و بستگانش در همدان دارم. به همین دلیل از همدان دور نیستم و آثار هنرمندان همدانی مثل صادق آشورپور را پیگیری میکنم. از طرفی دیگر چند بار هم برای داوری تئاتر مخصوصاً تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر سنتی و آیینی به همدان آمدهام و آثار هنرمندان همدان را دیدهام؛ به همین دلیل میتوانم بگویم که در تئاتر همدان کاستی وجود دارد.
نویسنده «نمایشنامههای آسان» کاستی اصلی تئاتر همدان را نمایشنامه دانست و افزود: نمایشنامه تئاتر کودک تخصص ویژه میطلبد، فراتر از تئاتر بزرگسال است به این معنا که هم باید قاعده تئاتر بزرگسال را بشناسیم و هم تکنیکهای مربوط به کودکان را که نیازهای کودک را دربرمیگیرد.
این پژوهشگر با بیان اینکه نمایشنامه نویسی نیازمند قدرت و قوت است، تاکید کرد: کاستی نمایشنامهنویسی در همدان باید حل شود. جشنوارههای تئاتر کودک و نوجوان بسیاری در این استان برگزار میشود که فرصتی است برای آموختن و یادگیری که با استفاده از آن بخشهای مختلف این حوزه تقویت شود و هنرمندان از این فرصت استفاده کنند.
دولت آبادی تصریح کرد: انتظار میرود که همدان از باقی استانها در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بالاتر باشد زیرا هر سال آثار بسیاری از خارج از استان و حتی خارج از کشور در این استان اجرا میشود.
این نویسنده اذعان کرد: گرچه برگزاری تئاتر کودک از نظر کمیت خوب است و استان هنرمندان خوبی دارد، اما واقعیت امر این است که باید جهت رفع کاستیها روی نمایشنامهنویسی سرمایهگذاری کرد. البته در این بین نمایشنامههای خوب هم وجود دارد اما ما به دشت گندم نیاز داریم نه چند ساقه گندم. به همین دلیل اولین نیاز تئاتر همدان تقویت نمایشنامه نویسی است و از بین کلاسهای کارگردانی، بازیگری و نمایشنامهنویسی مورد آخر باید در اولویت قرار گیرد.
یادآوری میشود، شرکتکنندگان این کارگاه آموزشی از میان کسانی که ثبت نام کرده بودند و واجد شرایط بودند و توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انتخاب شده بودند و برخی از آنها صاحب اثر داستانی، نمایشنامه و یا خود از هنرمندان عرصه تئاتر بودند.