بسته
(0) سبد خرید
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
لیست محصولات
    فیلترها
    زبان
    جستجو

    نگاهی بر جشنواره ای که گذشت

    یکشنبه, 08 اردیبهشت,1398

    به گزارش سایت دفتر مشق به نقل از ایرنا

    به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبر ی ایرنا، جشنواره فیلم فجر از زمان تولد و شروع به کارش در سال 1361 تغییرات بسیاری در شکل اجرا و محتوا به خود دیده است. تغییراتی که جزئی لاینفک از این رشد چهار دهه ای بوده اند. به عقیده برخی منتقدان و علاقه مندان سینما شاید بتوان یکی از مهمترین تصمیمات و تغییرات این جشنواره را تفکیک و جدایی دو بخش ملی بین المللی از یکدیگر دانست.
    تغییری که پس از مدت ها بحث و اظهار نظر سرانجام کفه مزایای آن بر کفه معایب اش سنگینی کرد و از دوره سی و سوم جشنواره و در سال 1393 این اتفاق رخ داد و بخش بین المللی امکان هویت و استقلالی مجزا به نفع دیده شدنش را پیدا کرد.
    محوریت توجه و تمرکز بر دیده شدن فیلم های ایرانی و به تبع آن فیلمسازان و بازیگران ایرانی و در نتیجه عدم توجه مناسب و شایسته به فیلم های غیرایرانی به علاوه سرمای هوا و برگزاری جشنواره در زمستان به عنوان زمان نامناسبی برای دعوت از مهمانان خارجی از عمده دلایلی بود که برنامه ریزان و مجریان فرهنگی و سینمایی را به صرافت این تفکیک انداخت.
    روند رو به رشد و اتفاقات مثبتی که در طی چهارسال گذشته در این جشنواره رخ داده است شاید سهمی عمده در تایید درستی تصمیم جدایی بخش ملی از بین المللی داشته است.

    **استمرار قدم، عاملی موثر در پیشرفت
    یکی از مهمترین نکات مثبتی که می توان در تایید درستی راهی که جشنواره جهانی فیلم فجر(و هم جشنواره ملی) پیموده، برشمرد، ثبات و حضور یکسان آدم ها در سمت های مدیریتی و اجرایی در سالیان متمادی بوده است.
    یکی از مهمترین اصولی که در شیوه های اجرایی و مدیرتی از جانب برخی صاحب نظران به منظور حصول بهترین نتیجه عنوان می شود، ثبات مدیریتی و دوری گزینی از تعدد و تغییر به دلیل آزمون و خطا است.
    رضا میرکریمی تهیه کننده وکارگردان سینما یک سال پس از این تفکیک دبیری جشنواره را به عهده گرفت و با احتساب دوره اخیر، چهار سال است که سمت دبیری این جشنواره را به عهده دارد.
    میرکریمی در برنامه هفت مورخ 7 اردیبهشت و پس از اتمام جشنواره گفت: جشنواره های زیادی از دل جشنواره مادر یعنی فیلم فجر درآمده اند که از آن جمله می توان به جشنواره کودک یا مستند و.. اشاره کرد که آخرین آن هم جدایی جشنواره بین الملل از بخش ملی بود. به نظر من نه به عنوان دبیر جشنواره که به عنوان یک کارشناس، این جدایی درست و کارشناسانه بود. و یکی از دلایلش جلوگیری از اتلاف هزینه است چراکه وقتی چیزی جایی ثمر ندارد و نمی توان از ویترین تبلیغاتی آن یا سایر مزایایش استفاده کرد طبیعی است که باید جدا شوند.. و این جدایی به نظرم کار عقلانه ای بود.
    وی افزود: من با کمک جمعی از کارشناسان تیمی را جمع کردیم و تلاش کردیم که نشان دهیم کار تیمی که می گویند در ایران جواب نمی دهد، درست نیست. افقی طراحی کردیم و سعی کردیم که جایگاه مهمی در آسیا پیدا کنیم. و امروز ما پایگاه با ثبات و امنی در منطقه هستیم که هم دست برتری در سینما داریم و هم می توانیم جشنواره ای هم طراز با سینمایمان داشته باشیم.

    **ایران: منطقه ای امن برای جشنواره ای معتبر
    میرکریمی ضمن انتقاد از نگاه دولتمردان نسبت به سینما و عدم درک قدرت و جایگاه سینما به عنوان بازوی اجرایی فرهنگ خاطر نشان کرد: سینما مهمترین مزیت فرهنگی کشور ما است و از این بالاتر چیزی که به واسطه آن بتوانیم اعتبار جهانی در این سطح کسب کنیم، نداریم. این که چقدر دولت مردان ما به این قصه معتقد هستند یا نیستند می تواند نتیجه ای تلخ داشته باشد. اما وقتی ما با این تحریم های ناعادلانه و یکجانبه روبرو می شویم اتفاقا حوزه فرهنگ است که می تواند درها را به روی ما باز کند. و جایی که ما در این حوزه مزیت نسبی و کاملا مشهودی داریم سینما است.
    «امسال جشنواره ای را (در ایران) برگزار کردیم که فضای تبلیغاتی خیلی از این مهمانان خارجی را ترسانده بود که در آن شرکت کنند. به رغم این مسائل، ما امسال میزبان 250 مهمان از بیش از 70 کشور بودیم. 163 عنوان فیلم را در این جشنواره نمایش دادیم که از بیش از 60 کشور دنیا بود. جشنواره ای پر و پیمان داشتیم که اول ین پیام (ورای همه پیام های فرهنگی و سینمایی) آن این است که در حوزه فرهنگ اینجا منطقه ای باثبات و امنی است که مردم به آن سفر می کنند، فیلم می بینند و به دانشگاه هایش می روند و درس می دهند.

    **سیمرغ ها به کجای دنیا پرواز کردند؟
    در مراسم اختتامیه و اهدای جوایز سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیمرغ ها به کارگردانانی از روسیه، سوئد، چین و ایران و بازیگرانی از دانمارک، بلغارستان و تهیه کننده ای از آلمان رسید. و جوایز به شرح زیر اهدا شد:
    سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا- پتی از سوئد، سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران به بهترین طراحی لباس برای فیلم «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین، سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص»، سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک، سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه ‌وا از بلغارستان و. سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه جشنواره جهانی فجر نیز به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان تعلق گرفت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» اهدا شد.
    سیمرغ زرین (بالاترین جایزه جشنواره) بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر به روسیه پرواز کرد و به فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف تعلق گرفت.
    پژوهشم**9480**1552

    برچسب ها

    دفترمشق کودک
    ثبت نظر