Close
(0) items
You have no items in your shopping cart.
All Categories
    Filters
    Preferences
    Search

    مدیریت جهادی حلقه مفقوده نظام آموزشی

    دوشنبه, 13 اسفند,1397

    به گزارش سایت دفتر مشق به نقل از ایرنا

    به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، البته آنچه حائز اهمیت است اینکه ضرورت تقویت مدیریت جهادی صرفا به آموزش و پرورش محدود نمی شود و در بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز باید بیش از پیش، دنبال شود.
    در این گزارش، کارشناسان به تجزیه و تحلیل چالش مدیریت جهادی در عرصه های گوناگون به ویژه نقش و کارآمد آن در دستگاه تعلیم و تربیت پرداخته اند که در ادامه خواهد آمد.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مدیریت جهادی باید به عنوان موضوعی مهم از زاویه جامعه شناسی، تعلیم و تربیت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی مورد مطالعه قرار گیرد، گفت: من از نگاه تعلیم و تربیت به این مقوله پرداخته و آن را حلقه مفقوده می دانم.
    سید احمد زرهانی افزود: مدیریت جهادی از جنس انقلاب اسلامی است که به فراموشی سپرده شده و در دهه اخیر، توجه به آن مورد تاکید قرار گرفته است.
    وی ادامه داد: در تعلیم و تربیت اسلامی به ابعاد روانشناسی و مشاوره توجه داریم و این دو را وارد بستر متفاوتی از تفکر توحیدی می کنیم و وقتی سخن از تعلیم و تربیت اسلامی است نسبت انسان با خدا و در مدیریت هم مدیریت تراز انقلاب اسلامی مدنظر است.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: این نوع مدیریت اهداف، برنامه، راهبرد و روش های مختلفی دارد و در قالب یک چارچوب مشخص افق پیش رو را ترسیم کرده و یافته های محیط پیرامونی خود را تجزیه و تحلیل می کند.
    زرهانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از رسالتهای اصلی تمامی انبیاء الهی است به این معنا که انسان را از ظلمات به سمت نور هدایت می کردند، عنوان کرد: مهمترین رسالت انقلاب اسلامی نیز این بود که ملت ایران را کمک کند تا با خودآگاهی از نظام استبدادی به طرف عدل، علم، اخلاق، انسانیت و جهان بینی توحیدی رهنمون شود.
    به گفته وی اگر انسان در تعلیم و تربیت از آنجا که دارای فطرت، طبیعت و عقل است، تسلیم آنها شود ولو اینکه روش و دانش های مختلف داشته باشد باز هم گرفتار هاله ای از ظلمات خواهد شد و اگر انسان بتواند طبیعت را در استخدام خود در آورد و راه زندگی درست را انتخاب کند، وارد وادی نور خواهد شد.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از نگاه انسان شناسی اسلامی، خداوند دارای صفات کمال و جمال است و اسماء الحسنی الهی جامعیت دارد و با یاد دادن این اسماء به انسان، ظرفیت هایی را برای حرکت به سمت نور در او به وجود آورده است، بر این اساس یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت اسلامی آن است که انسان را در مدار توحیدی و تقرب قرار می دهد.
    زرهانی تصریح کرد: بستری که تعلیم و تربیت اسلامی دارد این است که اگر انسان به حال خود رها شود و فطرت، انسان کامل و عقل مورد توجه قرار نگیرد این انسان شاید به ظاهر بتواند زندگی کرده و فضانورد باشد یا به دیگر توانایی ها دست یابد اما باز هم به موفقیت نمی رسد و این عمده ترین تفاوت تعلیم و تربیت اسلامی با تعلیم و تربیت سکولار است.
    وی با اشاره به اینکه در مدیریت جهادی باید اسلام را بشناسیم، با جهان بینی توحیدی آشنا شده و با مسیر تعالی انسان انس بگیریم، گفت: در مدیریت جهادی معاش تعیین کننده نیست بلکه معاد ملاک است.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: امور تربیتی نمونه ای از مدیریت جهادی و محصول انقلاب اسلامی است و اکنون جای تامل دارد که چه شده این مقوله و موضوعاتی همچون جهاد سازندگی از نفس افتاده اند.
    زرهانی اضافه کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم دوره های کاردانی امور تربیتی را ایجاد کنیم هیچ گونه سرمایه، استاد، مکان و کتاب درسی نداشتیم اما در مدت چهار ماه توانستیم همه امکانات را مهیا کرده و در اول تیر سال 64 کار را آغاز کردیم و نوعی مدیریت جهادی صورت گرفت و البته کسی هم مدعی و طلبکار نبود.
    وی تاکید کرد: مدیر جهادی در آموزش و پرورش کسی است که در پرتو ایمان و ارزش های سترگ انقلاب اسلامی مقام را برای رسیدن به اهداف والا می داند و برای ماندن در جایگاه اداری و ارتقا دست به هر کاری نمی زند، او راهبرد دارد و به کمک همکاران خود فضای درون و برون تعلیم و تربیت را واکاوی می کند و با اتکا به اندیشه آینده پژوهی و بهره گیری از فرصت های مطالعاتی منطقه ای و جهانی، اهداف بلند مدت و میان مدت را طراحی می کند و مدیری نیست که ادعا کند روزی 20 ساعت کار می کند بلکه هدف گذاری کرده و بعد از اجرای راهبرد، بازخوردها را دریافت می کند تا کاستی ها را بسنجد.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مدیر جهادی در آموزش و پرورش به حرف مردم گوش می دهد و از آنجا که امروز فضای مجازی در شکل گیری افکار عمومی نقش مهمی دارد، مدیر جهادی باید در همه ابعاد با مردم سخن بگوید و ارتباط دو جانبه برقرار کند جامعه ای که از این نوع مدیریت منتفع است فرصت هایی برای نقد و اظهار نظر دارد و اگر در آموزش و پرورش و همچنین در بخش هایی چون حوزه اقتصادی با یک مدیریت بسته مواجه باشیم و جایی برای هم اندیشی متفکران و مردم وجود نداشته باشد و خود مدیر به تنهایی اجرا کننده باشد، با بحران مواجه خواهیم شد.
    به عقیده زرهانی، دو جانبه گرایی در مدیریت باعث می شود که انسان با فکر خود به تنهایی وارد میدان نشود و مدیریت جهادی در آموزش و پرورش به مشارکت مردم اعتقاد دارد و به معلمان و دانش آموزان و والدین فرصت می دهد که در رهبری آموزش نقش ایفا کنند.
    وی با بیان اینکه مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش صرفا مشارکت مالی نیست بلکه بیشتر تعقلی و تفکری است، گفت: در تعلیم و تربیت اسلامی هدایت اخلاقی نسل نو از مهمترین وظایف دولت اسلامی است و باید بدانیم که در مدیریت جهادی، دولت بالای سر نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه تسهیل کننده است و اینکه مدیری قدرت لازم را نداشته باشد و تنها دنباله رو دولت باشد نظام تعلیم و تربیت از استمرار کافی در انسان سازی و سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی برخوردار نخواهد بود.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مدیریت جهادی در آموزش و پرورش با روش علمی و تربیتی اجتهاد می کند و با خلاقیت از کمند موانع گذر کرده و به تعلیم و تربیت غربی و اخلاق ناصری بسنده نمی کند بلکه غور کردن در همه منابع و اجتهاد و پیدا کردن راهکارها را مدنظر دارد.
    زرهانی یادآور شد: مدیریت جهادی در آموزش و پرورش، وحدت گرا و تفرقه ستیز است که منجر به هم افزایی می شود و نمونه این وحدت گرایی را می توان در بخشی از موفقیت امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت انقلاب به سمت تمرکز بر وحدت کلمه و همگرایی و اتحاد مشاهده کرد.
    وی عنوان کرد: از آنجا که در آموزش و پرورش زمینه برای تفرقه زیاد است مدیر باید فوق خطوط باشد و سرسپردگی به یک جنبه یا یک حزب نداشته باشد، بلکه تسلیم فناوری و مهارت های زندگی و حرفه ای باشد، به رشد دانش آموزان در عرصه علمی و فناوری بها دهد و صرفا به انتقال مفاهیم نظری بسنده نکند بلکه شهروندی دارای بینش، کنش و تفکر تربیت کند.
    معاون امور راهبردی، مجلس و دولت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از معضلات نظام تربیتی این است که ذهن دانش آموزان انباشته از معلومات اما با دست های ناتوان است، گفت: این در حالی است که مدیریت جهادی در آموزش و پرورش به آموختن تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهتمام می ورزد و تاریخ اسلام را تحلیل می کند و از طریق برنامه درسی تحولات 150 سال اخیر را به دانش آموزان تعلیم می دهد زیرا جامعه ای که حافظه تاریخی داشته باشد دچار نسیان شده است.

    * اولین ویژگی مدیریت جهادی، ایمان و مسئولیت پذیری است
    عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز با بیان اینکه مدیریت جهادی یک انگاره مفهومی در مدیریت است که باید با پارادایم های مشابه مقایسه شود، گفت: اولین ویژگی در مدیریت جهادی ایمان و مسئولیت پذیری است.
    عزیزالله تاجیک اسمعیلی ادامه داد: در سند تحول آموزش و پرورش تاکید شده که هدف آموزش و پرورش رساندن انسان به مراتبی از حیات طیبه است و در قرآن نیز این مورد در قالب یک شبکه مفهومی آورده شده است به همین دلیل مسیر تربیت را باید از کودکی آغاز کرده و ضمن تبیین مبانی انسان شناختی تربیت، باید ویژگی انسان ترسیم شده در قرآن و احادیث نیز استخراج شود.
    وی با اشاره به اینکه در آیات و روایات به بستر مفهومی مشورت، اشارات بسیاری شده و ما قصد داریم این الگو را با مدیریت آموزش و پرورش انطباق دهیم، بیان داشت: باید به معلم یاد دهیم که دانش آموز ممکن است در همه چیز تشکیک کند و تعلیم و تربیت بانکی که صرفا یک سری محفوظات در ذهن گنجانده شود، نیست.
    عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: باید با آسیب شناسی در آموزش و پرورش، دلایل فاصله گرفتن از مدیریت جهادی را تبیین کنیم زیرا مدیریت جهادی را می خواهیم تبدیل به برنامه درسی کنیم و مدیر آموزشی باید مدیر ارتباط محور باشد حال آنکه در ادبیات رواشناسی غرب همه چیز حول محور فرد می چرخد و یکی از ویژگی مدیر جهادی این است که به حق و عادلانه توزیع قدرت کند.
    تاجیک اسمعیلی تصریح کرد: یک معلم در کلاس درس نیز باید حتی نگاهش را در میان دانش آموزان توزیع کند و برای توزیع امکانات از وزیر گرفته تا معلمان باید برنامه داشته باشند و آن برنامه بر اساس حیات طیبه و تبیین ایمانی باشد.
    وی با اشاره به اینکه ما در مبانی انسان شناسی مدیریت جهادی با ویژگی های برجسته انسان سر و کار داریم که باید استخراج شود، گفت: اگر بخواهیم مدیریت جهادی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم باید الزامات و پیش شرط های آن مشخص شود به نظر من اولویت با تبیین مفاهیم است در دهه 80 رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مهندسی فرهنگی تاکید کردند که مخالفان و موافقانی داشت و اکنون این مفهوم را می توان در قالب مدیریت فرهنگی دنبال کرد.

    * واژه مدیریت جهادی در بستر انقلاب اسلامی شکل گرفت
    عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی نیز اظهار داشت: مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی، واژه های جدیدی هستند که در بستر انقلاب اسلامی مطرح شده و شکل گرفته است و در تحصیلات دانشگاهی عادت کرده ایم ابتدا تعاریف مفهومی این واژه های جدید را بدانیم و به سپس به سراغ مبانی و مفهوم آنها رفته و در ادامه اهداف، اصول، روش ها و مبانی را داشته باشیم و برای رسیدن به یک نظریه باید به دنبال مبناهایی همچون قرآن، احادیث، سیره نبوی و مطالعه کارهای انجام شده در دنیا برویم.
    علیرضا عصاره افزود: در دوران جنگ تحمیلی «تفکر بسیجی» توانست مناسبات جدید را ایجاد کند و ایده جهادی برای افراد در آن زمان مفاهیم و مبنای خاصی داشت که باید همه اینها بیرون کشیده شود و اگر مبنای این نظریه ها استخراج شود می تواند در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست و در چارچوب یک طرح قابل استفاده قرار گیرد.
    وی به اجرای سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به دلیل اختلاف در مبانی اکنون اشکالات بسیاری در اجرای برنامه درسی وجود دارد زیرا در سند تحول آموزش و پرورش افرادی نظریه ای تولید کردند و به هنگام عملیاتی کردن افراد دیگری این نظریه ها را به گونه ای دیگر باور دارند از جمله اینکه کلیات و مبانی که در سند تحول آورده شد اما در جریان عمل در برنامه درسی مورد مناقشه قرار گرفت و اعلام کردند که برنامه درسی ما نه این است و نه آن، اما عجله برای اجرای سند شاید به این دلیل بود که با تغییر دولت ها به مرحله اجرا نرسد.
    عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی تصریح کرد: یک پژوهش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، برنامه درسی را مورد نقد قرار داده و گفته بسیاری از مفاهیم و دلالت ها در این برنامه مبهم است و آنچه که از طرح مدیریت جهادی و تفکر بسیجی انتظار داریم این است که یک نظریه از درون مبناها بیرون آید که مبنایش مستند باشد تا بتواند به عنوان یک طرح در معرض نقد صاحبنظران قرار گیرد.
    علمی**1883** 1055
    Leave your comment