بسته
(0) سبد خرید
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
لیست محصولات
    فیلترها
    زبان
    جستجو

    فعالی نقش با سوژه شدن مخاطب پررنگ تر می شود

    سه شنبه, 25 دی,1397

    به گزارش سایت دفتر مشق به نقل از ایرنا

    به گزارش روز سه شنبه خبرنگارفرهنگی ایرنا ، فاطمه احسان‌‏فر با اشاره به ضرورت اجرای شیوه های نوین تبلیغات فرهنگی در نشست علمی «قابلیت‏‌های گرافیک تعاملی در تبلیغات فرهنگی» گفت: مخاطبین امروز ما در جامعه، نسلی پیشرو با تکنولوژی جهانی هستند که نیازهای جدید خود را همراه با رشد تکنولوژی دریافت می کنند که سبب می شود انتظارات مردم درحال تغییر باشد.
    وی افزود: باید این تکنولوژی را شناخت و نیازها را درک کرد تا بتوان پاسخی صحیح ارائه داد.
    این کارشناس‌‏ ارشد رشته گرافیک ،افزود: نیاز است پیش ازانجام تبلیغ شیوه های افزایش اثرگذاری بیشتر و بهتر را شناخت، زیرا یادگیری موفق زمانی حاصل می شود که مخاطبان بتوانند با محتوا، رسانه وغیره به خوبی ارتباط برقرار کنند تا انگیزه کافی در آنها ایجاد شود.
    وی افزود: تبلیغات تعاملی می تواند با ویژگی های کنجکاوی برانگیزش، محرک ایجاد شور و اشتیاق در مخاطب شود و او را متوجه مزیت های مضمون و پیام خود سازد. تبلیغات تعاملی با استفاده از ایده های خلاقانه و به کارگیری فناوری در جهت ارائه ی تبلیغی تاثیرگذار گام بر می دارد.
    احسان فر گفت:«نوآوری»، «مشاهده سریع بازخورد»، «تفریح و سرگرمی»، «برانگیختن حس هم ذات پنداری» و «خلاقیت» مباحثی است که از ضرورت های تبلیغات تعاملی موثر است که با جذابیت و توان بالا در امر فرهنگسازی، می توان راهکارهایی برای آموزش هنجارها و ارتقای سطح فرهنگ رفتاری جامعه تبیین کرد.
    این کارشناس گرافیک گفت: باید هنجارها را شناخت تا بتوانیم آنها را تبلیغات فرهنگی مطرح کنیم که برای مثال نوشتن یادگاری بر در و دیوار شهر را که یکی از مشکلات است که می توان با تولید یک اثر هنری که با نوشتن یادگاری ها خلق می شود این ناهنجاری را مدیریت کرد تا این حس منفی در جامعه کنترل شود.
    وی افزود: زمانی که مخاطب سوژه تبلیغ شود نقش فعالی خواهد داشت که برای مثال، تصویر فردی سرطانی با هزاران سیگار خلق شد را نشان داد که چهره آن از آئینه استفاده شده بود و زمانی که مخاطب روبروی اثر قرار می گیرد با متنی در گوشه تصویر روبرو می شود که نوشته شده است «چند نفر در طول روز بر اثر مصرف سیگار می میرند؟» و دیدن صورت مخاطب در قامت فرد سرطانی، تاثیر زیادی خواهد داشت.
    احسان فر در تشریح قرار دادن مخاطب به عنوان سوژه به تصاویر«Silhouettt»(ضدنور) اشاره کرد و گفت: سایه در هنر شرق و به ویژه ایران از تاریخ زیادی برخوردار است که برای مثال سایه بازی درگذشته یکی از سرگرمی های ایرانیان بوده است و سپس با نشان دادن تصویری ضد نوراز پدری که در حال کوبیدن بطری شیشه بر سر فرزندش است فضایی فراهم شده بود که مخاطبان می توانستند میان این پدر و فرزند به عنوان سایه های دیگری نقش فعال داشته باشند و از این خشونت جلوگیری کنند.
    وی آثار سه بعدی را نیر رسانه ای قدرتمند برای تاثیرگذاری برافراد عنوان کرد و افزود: این آثار می توانند فضایی ایجاد کنند که مرز بین واقعیت و خیال را درهم نوردد و بر اساس این قدرت بیشترین تاثیر را داشته باشد.
    احسان فر با نشان دادن تصویرسه بعدی که برای افزایش فرهنگ امدادرسانی طراحی شده و زنی بی هوش را در پایین متروی کانادا بر روی نشان می دهد، تشریح کرد: مخاطبان از بالای پله ها تصور حضور یک زن بی هوش را بر روی دارند که پس از نزدیک شدن به آن با متنی روبرو می شوند که پرسیدعه است،«چقدر برای این فضا آمادگی دارید؟»
    کارشناس گرافیک با اشاره به اثر «چشمه» مارسل دوشان گفت: در هنر مدرن هر چیزی می تواند رسانه باشد.
    احسان فر سپس با نشان دادن یک سطل شیشه جاسیگاری، که به دو بخش تقسیم شده است و وسیله ای برای رای دادن به افراد مشهور و یا جریان های مورد علاقه در برخی شهرهای اروپایی نصب شده است و افراد با انداختن ته سیگارهای خود رای می دهند و همین امر سبب شده است که کمتر فردی درون محوطه سیگار خود را خاموش کند.
    وی افزود: تکرار یک عمل می تواند آن را به عادت تبدیل کند که در راستای این مشارکت های شهری، در شهر مشهد افراد می توانند زباله های خود درون دستگاهی بیندازند و جایزه ای همچون بلیط اتوبوس و مترو دریافت کنند.
    وی با نشان دادن تبلیغات جذاب برای جلب مشارکت مردم در پرداخت پول برای نیازمندان به غذا و همچنین افراد دارای مشکل از نقش رسانه های دیجیتال در قالب نمایشگرهای مجهزبه حس گر، نمایشگرهای هوشمند و پروژکشن ها در تجربه کشورهای پیشرفته نام برد که با نوآوری و خلاقیت چقدر توانستند در برانگیختن حس هم ذات پنداری و مشارکت های اجتماعی موثر باشند.
    احسان فر در پایان گفت: تبلیغات آن گاه که بر پایه ی اصول و درک صحیح از شرابط انجام شود، می تواند ابزار قدرتمندی در دست مبلغین و متولیان فرهنگی در راستای آموزش و تشویق مردم به بروزهنجارها باشد.
    خشایار قاضی‏زاده، استادیار دانشگاه شاهد نیز با اشاره به این مباحث پژوهشی که در پایان نامه ارشد احسان فر عنوان شده است گفت: معمولا وظیفه انجام چنین ایده هایی در نگاه عموم برای دولت تعریف شده است درحالی که در کشورهای پیشرفته این جوشش از سطح پایین جامعه شروع می شود و حاکمیت خود را جهت می دهد.
    وی افزود: نهادهای غیردولتی و نیمه دولتی می توانند در ایجاد گرافیک تعاملی مشارکت کنند و با فرهنگ سازی صحیح می توان ناهنجاری ها را به هنجار بدل کرد، همانطور تجربه وَندالیسم به هنر گرافیتی بدل شد.
    نشست علمی «قابلیت‏‌های گرافیک تعاملی در تبلیغات فرهنگی»، روز سه‌‏شنبه 25 با حضور دکتر خشایار قاضی‏زاده،استادیار دانشگاه شاهد و فاطمه احسان‌‏فر، کارشناس‌‏ارشد رشته گرافیک در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
    فراهنگ ** 9031 ** 1355 **
    تلگرام دفتر مشق @Daftarmashgh_Post
    ثبت نظر

    Loading...
    banner