بسته
(0) سبد خرید
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
لیست محصولات
    فیلترها
    زبان
    جستجو

    تم بینال هفتم مجسمه‌سازی، انتخابی هوشمندانه بود

    پنجشنبه, 03 آبان,1397
    به گزارش شامگاه پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، دومین نشست تخصصی نقد و بررسی بینال‌ها با تمرکز بر بینال هفتم مجسمه سازی ایران با حضور کورش گلناری دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی ٬ صفا سبطی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و عباس مجیدی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران از سوی انجمن هنرمندان مجسمه سازایران برگزارشد.
    گلناری در این نشست تخصصی با بیان اینکه این تم براساس زمان و مکان اتفاق افتاده بود، افزود: تم وضیعت ابهامی در خودش مستتر دارد که برای بسیاری از مصادیق پاسخ می دهد. استیمنت بسیاری از هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند خود به تنهایی یک اثر هنری عمیق و تاثیر گذار بود.
    این مدرس دانشگاه اظهار داشت: انتخاب تم وضعیت٬ مصداق بحران جامعه ما است. زمانی که تم بینال هفتم را وضیعت انتخاب کردیم٬ کم نبودند افرادی که تم را زیر سوال بردند و از چرایی تم پرسیدند. اگر به تاریخ ایران از دوره قاجاریه به این سو نگاه کنیم درمی یابیم در تمام این مدت ما با بحران وضیعت روبرو بوده ایم.
    وی افزود: امروزه کتاب های متعددی درباره مجسمه سازی نوشته شده است اما با این وجود نسبت به نظریه و کتاب خوانی جایگاه مهمی نداریم. اگر بینال های بین المللی مجسمه را نگاه کنید در می یابید که به هنر در چه ابعادی نگاه می کنند اما در ایران وضیعت فرق می کند.
    دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی ادامه داد: تم یکی از بحث هایی است که در بینال هفتم بسیار مطرح شد. تم یک موضوع نیست که بخواهیم براساس آن شکل واره تعریف کنیم، تم یک اتمسفر و هیجان و یک افق رو در رو است. تم بینال هفتم این افق را پیش روی هنرمند گذاشت تا بیند رویکردش نسبت به این وضعیت خاورمیانه و ایران چیست.
    گلناری با اشاره به چگونگی انتخاب تم وضیعت برای این بینال گفت: این تم با توجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم انتخاب شد. با انتخاب این تم می خواستیم ببینیم موضع و استراتژی هنرمندان مجسمه ساز نسبت به روزگاری که در آن زندگی می کنند٬ چیست.
    این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تم محدودیت نیست گفت: یکی دیگر از مواردی که در نشریه تندیس پیرامون بینال مجسمه سازی مطرح شد٬ این بود که باید در بینال هم تم وضیعت مطرح می شد و هم تم آزاد. تا هنرمندانی که نمی خواستند با این تم اثر خلق کنند هم بتوانند در این رویداد شرکت کنند. واقعا من متوجه نمی شوم آزاد یعنی چه؟ آزاد یعنی که ما فکر و اندیشه نداریم و ذهن مان خالی است.
    عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز گفت: بینال هفتم یکی از بهترین بینال های مجسمه سازی بود که با توجه به بضاعت مجسمه سازی ایران برگزار شد.
    وی افزود: هر چند که همه رویدادها در دل خود نقاط ضعف ها و قوت هایی دارند. وقتی تم را منحصر با اندیشه یک فیلسوف می کنیم٬ این موضوع به نوعی نقض مساله معاصر بودن است. ما در مساله معاصر بودن تمام این پارادایم ها را شکسته ایم و دیگر بحث هنر والا به مفهوم گذشته را نداریم.
    رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران افزود: هنرمند می تواند زندگی خودش را در اثر جاری کند اما نمی تواند براساس یک نگرش خاص اثری را خلق کند، واکنشی که آدم ها نسبت به وضعیت موجود دارند با هم متفاوت است.
    صبا سبطی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز اظهار داشت: هدف ما این است که به بینال مجسمه سازی ازنقطه نظر پژوهشی نگاه کنیم. مساله مهم این است که تم دریک رویداد چگونه مطرح شود و درباره جایگاه و تاکید آن بحث شود و برگزاری نشست های پژوهشی درباره بینال کمک می کند که با شناخت نقاط ضعف خود در دوره آتی بهتر بینال را برگزار کنیم.
    فراهنگ**9012**9031

    برچسب ها

    ثبت نظر