Close
(0) items
You have no items in your shopping cart.
All Categories
    Filters
    Preferences
    Search

    بررسی شخصیت آیت الله هاشمی ومعرفی کتاب اصلاح یا انقلاب

    چهار شنبه, 26 دی,1397

    به گزارش سایت دفتر مشق به نقل از ایرنا

    گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی 15 تا 21 دی خورشیدی بررسی کرده است.

    **سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی
    آیین بزرگداشت دوم ین «سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی» در سالن اجلاس سران آغاز شد.
    «حسن روحانی» رییس جمهوری، آرزوی آیت الله هاشمی رفسنجانی را نظام سربلند و ایران باشکوه دانست و با تاکید بر اینکه ملت این هدف را دنبال می کند، گفت: نام هاشمی رفسنجانی با عزت ایران گره خورده است و با وجود شلاق هایی که بر روح او زدند اما بدرقه پرشکوه هاشمی توسط مردم نشان داد که نمی توان خادمان ملت را با تهمت و دروغ حذف کرد.

    روحانی با بیان اینکه آیت الله هاشمی هم در دفاع مقدس و هم استقرار صلح نقش ارزشمندی داشت، تصریح کرد: در ساختار انقلاب و استقرار نظام، شهید بهشتی و مرحوم هاشمی استوانه اصلی بودند.

    رییس جمهوری اظهار داشت: آیت الله هاشمی در جریان نهضت و حرکت اسلامی از همان آغاز از یاران نزدیک و شاگردان برجسته امام راحل بود و همواره فراتر از یکی از نخبگان حوزه علمیه تلاش می‌کرد. در محرم سال 42 در حالی که از چندی قبل او را به بهانه سربازی دستگیر کرده بودند با همان لباس سربازی به منزل امام آمد که این حرکت او نیز به نوعی سنت‌شکنی از سوی یک طلبه جوانِ فاضل بود.

    وی در ادامه بیان کرد: آیت الله هاشمی در پیروزی و پایان بخشیدن به جنگ نیز نقش بسزایی داشت، چنانکه در روزهای سخت جنگ نیز صبر هاشمی فوق‌العاده و ستودنی بود.

    روحانی خاطر نشان کرد: آیت الله هاشمی همواره به دنبال این بود که معضلات و مشکلات کشور را به نحوی حل و فصل کند و تنها کسی است که در کشور از ابتدای انقلاب تا روز آخر عمر خود مسئولیت را قبول کرد و تا ساعات آخر برای اسلام، نظام و ایران تلاش کرد.

    «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران توضیح داد: آیت الله هاشمی را همه ما می‌شناسیم و بسیاری از مردم دوست ‌دار انقلاب نیز در سراسر دنیا، ایشان را می‌شناسند. هاشمی شخصیتی در خدمت نظام و انقلاب و مردم بود اما زوایای پنهانی در حوزه اندیشه، سیره و عمل ایشان وجود دارد که به‌جاست در چنین نشست‌هایی به آن بپردازیم.

    مسجدجامعی بیان کرد: هر چند بیشتر بر مشی سیاسی آیت‌الله هاشمی تاکید شده و در برخی نشست‌ها درباره نقش و جایگاه ایشان در توسعه صنعتی و گسترش زیربناهای کشور گفته‌اند اما واقعیت این است که وجوه فرهنگی ایشان، کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

    عضو شورای شهر تهران با مروری بر آثار هاشمی پیش از انقلاب تصریح کرد: در آثار آیت الله هاشمی پیش از انقلاب، دقت‌های ویژه‌ای نهفته است و صرفاً برای ترجمه یا تالیف، کتاب با شخصیتی را انتخاب نکرده است. برای نمونه، اگر در میان این همه شخصیت تاریخی به سراغ امیرکبیر می‌رود، شما بدانید با توجه به شرایط و ظرفیت‌های زمانه نکته‌ای در این جستجو وجود دارد.

    وی در ادامه یادآور شد: به واقع می‌توان گفت که آیت الله هاشمی، جهان و زمان خود را خوب شناخته و به نیاز و پرسش زمانه پاسخ داده بود.

    «محسن هاشمی» رییس شورای شهر با بیان اینکه پرهیز از افراط و تفریط و همچنین اعتدال و تعقل از ویژگی هایی است که در مراسم امروز سخنرانان در مورد آیت الله هاشمی به کار برده اند، گفت: وی همواره بر توجه به کارآمدی نظام دینی تاکید داشت و پیگیری می کرد که مردم بتوانند از فقه صعوبت به فقه سهولت برسند و دینداری خود را حفظ کنند.

    رییس شورای شهر تهران اظهار داشت: یکی از مسائلی که در زندگی آیت الله هاشمی وجود داشت و همیشه آن را پنهان می کرد، گذشتن از خویشتن بود و بارها در قبل و بعد از انقلاب این را انجام داد.

    وی بیان کرد: آیت الله هاشمی وقتی آخرین بار از زندان آزاد شد و پس از ورودش به کشور که به او گفتند اگر این بار به کشور بازگردی اعدامت می کنند، اعدام را به جان خرید و گفت «در کشور خود باشم و شکنجه شوم بهتر است تا در کشور بیگانه باشم.

    هاشمی یادآورشد: در قطعنامه ٥٩٨ پیشروتر از بقیه با امام راحل صحبت کردند و دیدیم که صلح را به کشور بازگردانند. وی به امام (ره)گفتند «حاضرند مسئولیت پذیرش قطعنامه را به عهده بگیرند و مجازات و یا محاکمه احتمالی در این موضوع را نیز بپذیرند.

    ** ازدواج کودکان در سکونتگاه‌های فقیرنشین
    نشست رونمایی از کتاب همایش ازدواج کودکان در سکونتگاه‌های فقیرنشین روز یکشنبه در خانه وارطان برگزار شد. «پروانه سلحشوری» نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: استارت مقابله با پدیده کودک همسری از 2 سال پیش در فراکسیون زنان مجلس زده شد، ما زنان حاضر در مجلس شورای اسلامی دغدغه‌مان از جنس جامعه است.

    سلحشوری با اشاره به اینکه سن ازدواج دختران در مجلس ششم به 13 سال افزایش پیدا کرد، اذعان داشت: البته در تبصره آن ذکر شده با تأیید دادگاه صالحه و تأیید ولی فرد در هر سنی می‌تواند ازدواج کند. با این حال ما هنوز شاهد ازدواج دختران در سنین 9 تا 14 سال هستیم. نزدیک پنج و خرده‌ای درصد از ازدواج‌ها در سنین 10 تا 14 سالگی رخ می‌دهد که جمعیتی حدود 40 هزار نفر را شامل می‌شود.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: متأسفانه برخی بواسطه برداشت‌های غلط با لایحه کودک همسری مخالفت می‌کنند، این افراد تصور می‌کنند ما مخالف افزایش جمعیت هستیم اما این‌طور نیست بهتر است به‌جای مخالفت با طرح کودک همسری و تمرکز روی 40 هزار کودک شرایط ازدواج را برای یک میلیون جوان آماده ازدواج که امکانات لازم را ندارند، فراهم کنیم.

    وی عنوان داشت: سیاستگذاری‌ها را بر اساس واقعیت، رضای خدا و منافع ملی تعریف کنیم و برای اعتلای جامعه تلاش کنیم. امیدوارم با کمک شما، نهادهای مدنی و... ازدواج نکردن جوانان و کودکان را باهم حل کنیم و سعی کنیم جامعه به سمت توسعه پیش برود.

    «شهناز سجادی» دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با این لایحه عنوان کرد: مادربزرگ بنده 9 سالگی ازدواج کرده، در جواب این حرف باید گفت ما قرار نیست به عقب نگاه کنیم بلکه قرار است به جلو نگاه کنیم. آیا این نماینده حاضر است از رنج‌هایی که مادربزرگش کشیده نیز صحبت کند؟ اصلاً پدربزرگ ایشان چند ساله بودند؟

    سجادی ادامه داد: این کودکی که می‌تواند ازدواج کند جالب است نمی‌تواند حساب پس‌انداز داشته باشد، گواهینامه بگیرد، ماشینی را به‌نام خود بزند، در واقع یک بام و دو هوا شده‌ایم. تکلیف سن حقوقی بچه‌های ما مشخص نیست، فعالان عرصه کودک باید تلاش کنند تکلیف این موضوع روشن شود.

    دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده اذعان داشت: فقها و علمای نواندیش هم معتقدند در قرآن سن ازدواج نداریم و باید این قانون به روزرسانی شود، اما برخی این موضوع را خط قرمز می‌دانند.

    وی با بیان اینکه فقر فرهنگی، مالی، اعتیاد، نداشتن تحصیلات والدین، تبعیت از عرف محلی و منطقه‌ای از دلایل کودک همسری است، یادآور شد: تعداد بیشماری از ازدواج‌های زودهنگام توسط عرف محلی و منطقه‌ای توسط پدر و مادر صورت می‌گیرد و در چنین ازدواج‌هایی اراده و رضایتی وجود ندارد. بنابراین از لحاظ حقوقی و فقهی عقد و قراردادی که رضایت در آن نباشد، باطل است، مگر اینکه بعد از ازدواج رضایت حاصل شود.

    «زهرا رحیمی» مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) گفت: قیچی‌ای به‌نام ازدواج برای کودکان وجود دارد که با آسیب‌های اجتماعی در ارتباط است. در بسیاری از مواقع عدم توانمندی و آموزش مادران نقش بسزایی در این آسیب‌ها دارد، فرزندان این مادران همان مادرانی می‌شوند که هفت، هشت کودک دیگر با این شرایط به جامعه می‌افزایند، باید به ریشه این آسیب‌ها توجه داشته باشیم گام نخست پیشگیری در این زمینه است که متأسفانه قانون در این زمینه حمایت نمی‌کند و دست‌مان خالی است. هنگامی‌که ازدواج کودک مطرح می‌شود با هجمه‌ای از تهمت‌ها مواجه می‌شویم گویا برخی در اعتیاد، ازدواج کودکان و... کاسب هستند.

    رحیمی توضیح داد: وقتی از ازدواج کودکان صحبت می‌کنیم این موضوع مخصوص کل جامعه نیست و فقط به قشر خاصی مرتبط است. نکته دیگر در این باره این است که ازدواج کودک با معضلاتی همچون فرار، کشاندن دختران به باندهای سوءاستفاده جنسی هم روبه‌روست، به‌دلیل نبود حمایت، این نوع کودکان سعی می‌کنند از منطقه‌شان دور شوند و فرار کنند حال این دختران آموزش ندیده باعث تکرار یکسری از آسیب‌ها در جامعه می‌شوند.

    **تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی
    نشست «تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی» در سالن فرهنگ پژوهشگاه در قم برگزار ‌شد. حجت‌الاسلام «محمدتقی سهرابی‌فر» عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی بیان داشت: انسان شناسی پیش نیاز بسیاری از دانش‌ها از جمله علوم انسانی است و علوم انسانی اسلامی بدون انسان شناسی دینی میسور نخواهد بود. در میان مباحث انسان شناسی دینی، پرداختن به تفاوت انسان ها، امری کم و بیش فراموش شده است.
    حجت‌الاسلام سهرابی‌فر اظهار داشت: یکی از پیش‌شرط هایِ تقویتِ نهال نوپایِ انسان شناسی دینی به رسمیت شناختنِ تفاوت انسان ها در کنار تأکید بر اشتراک انسانهاست. دانش روانشناسی عمدتاً تفاوت انسان ها را در ژن (وراثت) و محیط خلاصه می کند این در حالیست که با مراجعه به قران و تفاسیرِ آن، متوجه می شویم که چهار عاملِ پیشینیِ فطرت، طینت، وراثت و جنسیت، و چهار عاملِ پسینیِ فعالیتِ افراد، محیط و موقعیت، تعلیم و تربیت، و ارتباط با جهان ماوراء، از عوامل تفاوت انسانهاست.

    عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی فطرت را از عوامل پیشینی تفاوت انسان ها در انسان شناسی دینی دانست و افزود: منظور از عوامل پیشینی، امورِی است که هنگام تولد انسان را همراهی می‌کنند. با استقرا از آیات قرآن و احادیث متوجه می‌شویم که تنوع هنگامِ خلقت معلولِ عواملی چند است: اولاً فطرت ؛ آنچه اینجا مدِّ نظر است درجات مختلف فطرت در انسان‌هاست که موجد تفاوتِ میان انسان‌ها است. اگرچه همه انسان‌ها در داشتن امور فطری مشترکند اما این اشتراک به این معنی نیست که همه به یک درجه از این امور برخوردارند.

    وی وراثت و جنسیت را از دیگر عوامل دانست و توضیح داد: قرآن بارها آفرینشِ انسان را به یک نفس بر می‌گرداند و جنس ماده را منشعب از همان نفس واحد بیان می‌کند.

    حجت‌الاسلام سهرابی فر در بیان عوامل پسینی تفاوت خاطرنشان کرد: در کنار عواملِ پیشینی که انسان‌ها را از همان ابتدای تولد از یکدیگر متفاوت می‌سازند، عوامل دیگری نیز وجود دارند که پس از ورودِ فرد به زندگی، او را از دیگر آحادِ انسان متفاوت می‌کنند.

    عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی یادآور شد: در انسان شناسی دینی در کنار توجه و تأکید بر فطرت مشترک انسان ها، از تفاوتِ انسان ها نیز سخن گفته شده است. عللِ متفاوت بودنِ انسانها در دانش-هایی همچون روانشناسی مورد توجه بوده است اما در انسان شناسی دینی با عللِ تازه‌ای آشنا می شویم. فطرت، طینت و ارتباط با جهانِ ماوراء در کنار دیگر عوامل، در شکل گیری و فعلیّت یافتنِ شخصیتِ انسان ها نقش ایفا می کنند. لحاظ کردنِ این عوامل نقشی مهم در دانش‌های مبتنی بر انسان شناسی خواهد داشت.

    **اصلاح یا انقلاب؛ دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم ایران
    نشست معرفی و بررسی کتاب «اصلاح یا انقلاب؛ دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم ایران» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

    «محمدحسین خسروپناه» مولف کتاب با بیان اینکه این کتاب به یک بحث کلی برمی گردد، عنوان داشت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. روایتی که تاکنون درباره انقلاب ایران مطرح شده یک روایت سر راست عموما رسمی است که از 1342شروع و بعد از وقفه ای از تابستان 1357 به بعد ادامه پیدا می کند. به دنبال آن به قیام تبریز اشاره می کند تا به 22 بهمن ماه می رسد. آیا انقلاب همین است؟ آیا انقلاب پیش زمینه ای دارد؟ شرایط چگونه است؟ متوجه شدم به این مباحث پرداخته نشده و ابعاد مختلف آن بیان نشده است. بنابراین به این مباحث در این کتاب پرداختم و ضرورت کاری که از اسفند53 شروع شده و از حکومت شاه خواسته شده که شرایط را توضیح دهند و فعالان سیاسی و فعالان سیاسی اجتماعی دهه پنجاه بخشی که در چهارچوب اصلاح و قانون اساسی فکر می کردند و عمل می کردند.

    خسروپناه توضیح داد: در عین حال همزمان جریان ها، شخصیت ها و گروه هایی هم بودند که به طرق مصالمت آمیز یا قهرآمیز برای سرنگونی حکومت شاه مبارزه می کردند. قسمتی که ضرورت اصلاح را مطرح می کند و موضوعی است که خود حکومت شاه متوجه آن شده بود. از حدود 1352 به بعد که به تدریج بحران در جامعه ایران شکل می گیرد اول از همه خود حکومت شاه متوجه آن می شود و بعد تلاشی که انجام می دهند تا از طریق پاره ای تغییرات در نظام سیاسی کشور انقلاب و بحران که به سمت عدم مشروعیت می رود، را برطرف کنند.

    «مصطفی مهرآیین» جامعه شناس عنوان کرد: این کتاب دو نکته دارد که باعث شد درباره آنها جست و جو کنم؛ نخست، نامه نگاری که برای من بسیار جذاب بود البته ایده کهنه ای است و جدید نیست و نمونه های دیگری هم دارد. نامه هایی به شاه و دستگاه حاکمه نوشته می شود و سعی کردن با این نامه ها دستگاه حاکمه را به اصلاح دعوت کنند.

    مهرآیین یادآور شد: این موضوع حوزه پژوهشی جذابی است. در جست و جوی اولیه از مفهوم نامه نگاری به کتاب خوبی از آدرین گلی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن رسیدم. وی در کتاب «فرهنگ اسلامی نگاری در جوامع اسلامی پیشامدرن» بحث کرده که مفهوم نامه نگاری در فرهنگ اسلامی بسیار بلند ارزش است؛ از خود قرآن تحت عنوان مجموعه ای از نامه های خداوند به انسان تا نامه نگاری پیامبر حرف زده است. مولف نشان داده کسانی که نامه های آنها در کتاب آمده سعی داشتند پیام تازه ای به شاه منتقل کنند. همچنین از فرهنگ عریضه نویسی که از گذشته در فرهنگ اسلام بوده حتی آخرین نامه ای که انسان با عنوان وصیت می نویسد، حرف زده است.

    این جامعه شناس بیان داشت: جامعه ای شروع به نامه نگاری می کند که بیمار است و جامعه تبدیل به یک کلینیک شده است. در وضعیت نامه نگاری ما در وضعیت اردوگاه مانند قرار داریم و در این نامه نگاری ها دوری بین مردم و شاه کاملا قابل تصور است و یک رابطه نابرابر بین این نامه ها دیده می شود. بر همین اساس هیچ کدام از نامه نگاری ها انتظار جواب ندارند.
    وی با اشاره به محتوای کتاب توضیح داد: این کتاب ترکیبی از یک مقدمه بسیار طولانی و شرح سیاسی از چرایی وقوع انقلاب ایران است و درباره آن تحلیل های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارایه می دهد. مولف در مقدمه یک تحلیل سیاسی ارایه کرده است که مربوط به منازعه مخالفان و حکومت است. مابقی کتاب نامه ها و مقاله هایی هستند که درباره تحلیل وضعیت سیاسی ایران آن زمان ارایه شده است.

    پژوهشم9370**9131

    برچسب ها

    دفترمشق علوم
    تلگرام دفتر مشق @Daftarmashgh_Post
    Leave your comment

    Loading...
    banner