بسته
(0) سبد خرید
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
لیست محصولات
    فیلترها
    زبان
    جستجو

    آموزش و پرورش کودکان را با سینما آشتی دهد

    یکشنبه, 06 آبان,1397
    فرزاد اژدری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تاثیر آثار سینمایی بر کودکان و آموزش و تربیت آنها، اظهار داشت: همه می‌دانند که آموزش تصویری و بصری بسیار بهتر و موثرتر از آموزش شنیداری است. دلیل این که در ابتدای باسواد شدن همه ما، ارتباط با نگارش و تصاویر الفبا برای هر معلمی مهم‌تر از آوردن نام هجاها و واژگان است؛ همین نکته ضرورت آموزش تصویری برای کودکان را نشان می‌دهد.
    وی ادامه داد: صد البته که آموزش تصویری اگر جذابیت هنر هفتم را نیز در بر داشته باشد می‌تواند بر روح و روان کودک تاثیر شگرف و فراموش‌نشدنی بگذارد.
    این کارگردان سینما با اشاره به اینکه بهترین آموزه‌های زندگی‌اش را از طریق ارتباط با هنر هفتم از سنین کودکی به دست آورده‌ است، افزود: یکی از عواملی که باعث شد اکنون در این سن به سینما مشغول شوم، تصاویر و آموزه‌هایی است که در کودکی در ذهن و جانم حک شده است، این آموزش‌ها و محتوای آنها به همین اندازه مهم است.
    اژدری افزود: اگر یک تصویر با درون‌مایه غلط در ذهن کودکی نقش ببندد دیگر نمی‌توان این تصویر را با هزار کتاب و جلسه و سخنرانی از ذهنش پاک کرد، بنابراین برای آموزش از طریق سینما حتما برنامه‌ریزی و دقت چند جانبه لازم است.
    کارگردان فیلم سینمایی «گاگولگا» اظهار کرد: صرف نمایش هر فیلمی برای بچه‌های مدارس در اردوهای سینمایی، تنها سپری کردن یک اوقات فراغت ساده نیست، ممکن است همین فیلمی که به چشم سرگرمی سالم دیده شده است، برای یک ذهن بکر و دست‌نخورده ایجاد تصاویر و تصوراتی بی نهایت مخرب کند، باید مراقبت کرد و در آموزش از طریق سینما به ذهن و روح کودکان توجه داشت.
    وی با بیان اینکه کودک اهل خیال‌پردازی و تجسم، اهل شادمانی و سلامت است، افزود: کودکان به راحتی دنیای واقعی را با دنیای کارتونی و تخیلی درهم می‌آمیزد و اساسا به دنیا به چشم یک فانتزی بزرگ نگاه می‌کند، کسی می‌تواند آموزش در سینمای کودک را دنبال کند که خودش این مشخصات را در دل و کودک درونش زنده نگه دارد.
    اژدری در پاسخ به این پرسش که توجه به خوراک فرهنگی خصوصا با حضور شبکه‌ها و فضاهای مجازی برای کودکان چقدر ضرورت دارد، گفت: مگر می‌شود در باران اطلاعاتی دنیا کودکان را تنها گذاشت و خوش‌بینانه فکر کرد که این بارش اطلاعات برای ذهن کودک کافی است و نیاز به خوراک فرهنگی مناسب ندارد؟ اما باز برمی‌گردیم به اصل ماجرا که چه کسی، چه ارگانی، چه نهادی و با چه صلاحیتی می‌تواند خوراک فرهنگی برای کودک تهیه کند؟
    این کارگردان سینما ادامه داد: آیا سازمان بزرگ صدا و سیما با ارایه برنامه‌های مناسب توانسته در برابر هجوم اطلاعاتی دنیای غرب، خوراک فرهنگی مناسبی تهیه کند؟ آیا قصه‌ها، متل‌ها و افسانه‌های ملی و محلی ما توانسته‌اند زیر بار مستقیم گویی‌ها و امر و نهی نهادها و ارگان‌های مدعی حقوق کودکان، خودی نشان بدهند؟ آیا اصلا درصدی از درآمدهای سازمان‌ها و نهادهای درآمدزا برای فرهنگ‌سازی و تامین خوراک فرهنگی هزینه می‌شود؟
    اژدری افزود: اکنون زمانی است که کودکان به‌صورت خودجوش به‌دنبال محتوای مناسب برای خود هستند، اگرچه این شکل برخورد با محتواسازی بسیار بعید است، اما اتفاقی است که در حال رخ دادن است.
    کارگردان فیلم «سلام بر فرشتگان» گفت: شایسته است گروهی به دور از مسائل سیاسی و جناح‌بندی، دلسوزانه برای این بچه‌ها آستین بالا بزنند و تلاش کنند کودکان ما بیش از این با فرهنگ و دین و کشورمان بیگانه نشوند؛ این گروه می‌تواند از خودمان آغاز شود.
    وی درباره اینکه تاکنون چقدر از ظرفیت سینما برای آموزش و رفتن به سمت آموزش جذاب و درست در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی استفاده شده است، گفت: به‌نظرم هیچ و یا خیلی ناچیز، مدت‌هاست بچه‌ها با مدرسه و آموزش و پرورش تنها از طریق درس خواندن، مدرسه رفتن و امتحان دادن مرتبط هستند و کانون‌های امور تربیتی و یا مساجد مدت‌هاست که کارایی‌شان کم شده است و در مقابل برنامه‌های به نسبت مدرن کم‌رنگ شده‌اند.
    اژدری تاکید کرد: اگر به همین ترتیب پیش برود با اصرار بی‌دلیل برخی تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش در آوردن اتوبوسی بچه‌ها به سالن‌های سینما، بچه‌ها تنها به سینما به عنوان درس فوق برنامه تکراری نگاه می‌کنند و در اکثر مواقع بی ربط با کودکی‌شان خواهند بود؛ هیچ میلی در بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دستوری نیست.
    کارگردان فیلم «سلام بر فرشتگان»، گفت: بچه‌ها باید خودشان بخواهند به سالن‌های سینما بروند، همراه یا بدون همکلاسی‌هایشان، یعنی باید این فرهنگ عشق به سینما طوری برای کودکان جا بیفتد و تعریف شود که سینما را مانند درس و مشق، مهم و کارساز در زندگی‌شان بدانند.
    وی افزود: البته فیلم‌های کودک و نوجوان ما نیز در این چند سال اخیر در حال بهتر شدن است، اما هنوز برای مخاطبانشان به عنوان فوق برنامه دستوری قلمداد می‌شود.
    اژدری گفت: جا دارد آموزش و پرورش در زنگ‌های هنر، به‌جای کار اضافه ریاضی و یا دروس عقب‌مانده راجع به سینما برای کودکان فرهنگ‌سازی کند و با نمایش بخشی از فیلم‌های متنوع داخلی و خارجی و دعوت از هنرمندان داخلی در برخی مجامع هنری به عنوان یک شغل مهم، فرهنگ آشتی با سینما را برای کودکان جا بیاندازد.
    کارگردان فیلم «وروجک‌ها» درباره اینکه سینما و جشنواره رشد چقدر ظرفیت برای ارتباط بهتر با دانش‌آموزان دارد، گفت: به نظرم جشنواره رشد به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی می‌تواند هم در فرهنگ‌سازی و هم در اجرای برنامه مدون و طولانی مدت و زیر نظارت زبده‌ترین آموزشگران و پرورش‌دهندگان کودکان و نوجوانان، نقش مهمی داشته باشد.
    وی اظهار داشت: اگر شیوه‌های اجرایی جشنواره تغییر یابد، نوآوری و بدعت در بخش‌های جشنواره لحاظ شود، جنبه‌های آموزشی این جشنواره در لایه‌های زیرین و جنبه‌های سرگرم‌کننده و شادی‌بخش آن در لایه‌های نهایی دیده و اجرا شود، مشارکت بیشتر کودکان و تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.
    این کارگردان سینما با اشاره به اینکه برای مشارکت بیشتر کودکان می‌توان داوری و انتخاب توسط آثار را به آنها سپرد، خاطرنشان کرد: قطعا جشنواره رشد می‌تواند در کنار پژوهش و آموزش مخاطب خود را به مهر بنوازد، به شادی بنشاند، به عشق تشویق و به نور هدایت کند.
    فراهنگ**9246** 1055

    برچسب ها

    ثبت نظر